onsdag den 27. november 2013

Hønsekødssuppe





Følelsen af, at stå med et tomt køleskab sidst på måneden kan hurtigt blive trættende, især hvis der er lidt lavvandet på kontoen.

Jeg har været ude og handle ind for 100 kr. i Eurospar (ikke det absolut billigste supermarked)
Hvad jeg fik i kurven var:

  • En hel kylling på 1200 g. til 39 kr.
  • Et spidskål til 15 kr.
  • Et bundt porre til 15 kr.
  • En dåse asparges snitter til omkring 10 kr.
  • 2 små pakker fuldkorns nudler på hver 75 g. (Jeg fik dem på bud, men en alm. pakke fuldkorns nudler koster ca. 20 kr.)

Mange finder supper relativt kedelige. Eller også forbinder man det med karrysuppen/(sovsen) som de servere på de fleste caféer. For ikke at snakke om Nupo og andre vægttabs supper, som findes derude. Jeg kan såmænd rigtig godt li' suppe, så længe det smager af noget.
Det skal dog ikke være nogen hemmelighed at, udfra mine indkøb, strejfede tartelet-tanken mig en gang (eller to). Jeg endte nu alligevel med at få kreeret en større omgang hønsekødssuppe.

Det blev i alt til 10 portioner! altså en 10'er pr. mættet mund!

Jeg startede med at skære spidskål og porre ud i fine strimler, hvorefter jeg svitsede det i 10 min. ved høj varme. Husk salt og peber.
Så sepererede jeg lår, vinger og bryst fra kyllinge skroget, og smed det hele i gryden til grøntsagerne sammen med 3 liter vand.
Jeg  lod hele herligheden simre i en times tid, hvorefter jeg hev kyllingen op, lod det køle af, og pillede så kødet af benene. Få endelig så meget kød med som muligt. Skil dig af med ben og skind, og smid kødet tilbage i gryden. Er suppen for tyk til din smag, tilføjer du bare lidt mere vand.
Til sidst skal nudler og asparges bare tilføjes. Du vurdere selv, udfra hvor udkogte dine nudler skal være, hvornår suppen er færdig.

Hvis ikke i er vant til at koge en kylling, så vil i blive forbavset over, hvor meget smag der er i suppen her! For ej at glemme duften der spredes i hjemmet! Dét er altså madlavnings-hygge på højt plan :-)



Pr. portion:

Protein
18,4 g.
Kulhydrat
9,8 g.
Fedt
5,7 g.
I alt
210 kcal.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar