tirsdag den 17. december 2013

Mysli brød



Jeg har endnu engang ladet mig inspirere. Jennifer har nemlig altid det lækreste stenalderbrød i brødskuffen hjemme på Jordbærvej. Det består næsten udelukkende af kerner, nødder og æg. Altså ingen mel og gær.

Jeg var gået lidt ned på kerner, og spædede derfor min version af brøddet op med lidt mysli og rosiner. And there you have it; Mysli brød ! :)

3 søndag i advent blev indledt med et bette morgenbord for to af mine nærmeste. Brøddets poppulariet har resulteret i en lettere rødglødende brødform siden da (overdrivelse fremmer forståelsen;)). Med andre ord; Mine største anbefalinger indenfor bagværk findes i dette indlæg. Og det bedste er, at det kræver ingen ælte teknikker, eller knurrende maver under hævnings processen. Alle ingredienser skal bare røres sammen, presses godt ned i en brødform, og bages i ovnen i 40-45 min.



Mine ingredienser:

200 g. levevis mysli
100 g. solsikkekerner
100 g. sesam frø
100 g. mandler
75 g. rosiner
3 æg
+ en halv tsk. salt

Det er som sagt så dejligt nemt, at alle ingredienser bare skal blandes godt sammen. Herefter beklædes en brødform med vådt bagepapir (så det er nemmere at figurere med). Massen presses godt ned i formen og bages så i bunden af ovnen v. 160 grader i 40 - 45 min. Pas på med at bage v. varmluft, da det godt kan brænde skorpen på brødet.
Ved endt bagning, skal brødet lige køle lidt af, hvorefter det nemt frigøres fra formen (takket være bagepapiret) Og køles så til sidst af på en rist. Smagsprøver uddeles og resten pakkes i pose:)







  Jeg er ret vild med at brøddet står så kompakt. Det giver et fint snit når man skære af det. Og så mætter det hurtigt pga. det høje indhold af nødder og kerner (kostfibrene og det umættede fedt heraf - ene af gu'e sager!). Smagen er også rigtig fin og karakteristisk. Der er massere af smag i nødder og kerner, og når det så bli'r bagt og olierne deri frigives, kommer den intense nøddesmag virkelig til sin ret. Salten understreger det sågar også.



Anyway, jeg fik omkring 24 små delikate skiver.
Indhold pr. skive:


Protein
4,6 g.
Kulhydrat
10,8 g.
Fedt
6,75 g.
I alt
125 kcal.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar