tirsdag den 3. december 2013

Mysli



Jeg er typen der nemt kan findes med nallerne i mysli krukken! ISÆR hvis det er hjemmelavet;)
Kombinationen af sødme, knas og nødder går klart ind hos mange.
Derfor finder de fleste sig tiltalt af billige, færdiglavede mysli varianter.
Der er nogle ting ved mysli, som jeg anbefaler, at man er opmærksom på.
De færdiglavede blandinger kan indeholde rigtig meget sukker, som det enten er blevet ristet i, eller bare tilføjet i form af chokolade og tørrede frugter.
Kulhydrat er delt op i kostfibre og sukker. Når du kigger på varedeklarationen, vil kulhydrat indholdet derfor næsten under alle omstændigheder være højt. Gør derfor gerne dig selv den tjeneste, og se hvor meget af kulhydratet, der udgør sukker og hvor meget der udgør kostfibre, (jo mere kostfibre og jo mindre sukker, jo bedre).
Nødder og kerner, er en god måde at indtage det nødvendige, umættede fedt på. Rister man det som i opskriften her, aktiveres olierne, og giver dem en meget kraftigere og mere nøddet smag.
Korn, ris, gryn, flager og nødder mm. er indbegrebet af kostfibre. Det fungere derfor perfekt som morgenmåltid, for at sikre sig en god mæthed henover dagen.
Yumm.. Very mery morning!



800 g. havregryn
200 g. kokosmel
200 g. solsikkekerner
150 g. mandler
150 g. hasselnødder
200 g. rosiner
3 spsk. perfect sød fra isis
6 spsk. kanel
3-4 dl. vand

Start med at riste alle ingredienserne (pånær rosiner) på en pande til det har taget lidt farve. tilføj vand, og smuldre så det hele ud på en bageplade. Rist i ovnen v. 120 grader i ca. 3 kvarter.
Jeg vendte lidt rundt i det ca. hver 10 min. for at sikre mig at der ikke blev nogle våde, store klumper i myslien.
Lad det herefter køle af, tilføj rosiner og kom det så på glas :)

Det er en ret stor portion. Husk på, at lidt har også ret.
Jeg vurdere 25 portioner til at være idéelt for denne nærringsrige mysli.

Pr. Portion:

Protein
9 g.
Kulhydrat
29 g.
Fedt
16,4 g.
Indhold i alt
300 kcal.

1 kommentar:

  1. Hejsa...

    Sidder lige og læser din opskrift på müsli, og undrer mig over... at der er kokosmel i den af 2 gange, og ikke lige mange gram????

    SvarSlet