søndag den 5. januar 2014

Speltsalat m. friske rødbeder og peberrod

Jennifer har alle dage været god til at inspirere mig i køkkenet. Og foruden de rester som jeg tit får med hjem, så er der tit nye kreationer der skal prøves af. Denne gang en salat:)





Selvom sund mad ikke kun nødvendigvis gør sig tjent i form af salater. Så kunne jeg forestille mig, at der bliver gjort kål på en del er i januar, hvor mange har skudt kuren igang.

Salaten her kan nydes til hvad end du vælger som hovedingrediens i dit måltid, da den både indeholder en rund og lettere saltet smag fra speltkernerne, sødme og syre fra æble og tranebær.
Friske rødbeder er også meget søde i smagen og så har jeg ladet mig fortælle at de skulle være gode for hukommelsen!

Peberroden giver et lækkert bid. Og basilikum kan man vel i virkeligheden bare aldrig rigtig få nok af?:)


Det du skal bruge er:

200 g. hele speltkerner
300 g. friske rødbeder
150 g. æble
50 g. tranebær
30 g. revet peberrod (fra kølerdisken)
En håndfuld salatblade
En håndfuld frisk basilikum
+ salt 

Først skal speltkerner koges med 4 dl. Vand + lidt salt i ca. Tre kvarter. Herefter stilles de på køl.  Når de når den rette temperatur, er det kun tilbage at hakke, choppe, skære i de størrelser man nu foretrækker. Så simpelt kan det gøres:)



4 portioner - Indhold pr. portion:


Protein
9 g.
Kulhydrat
191 g.
Fedt
1,25 g.
I alt
240 kcal.
 

Salaten her kan nemt forberedes i god tid inden den skal spises, hvilket gør den idéel som tilbehør til diverse dinner parties. Og nu vi snakker om at farve byen rød. Så vær’ opmærksom på rødbeden. Den røde farve er ofte umuuuulig at få af –ja, stort set alt hvad den kommer i nærheden af.. Jeg anbefaler gummiahandsker eller plastikposer på nallerne, samt det største skærebræt du harJ Man kan lige så godt forebygge mod en eventuel svinesti (tro mig, jeg taler af erfaring….)
Der er af samme årsag ingen grund til at rode for meget rundt i salaten, de forskellige fine farver skal næsten have lov til at komme til sin ret:)
 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar