mandag den 23. december 2013

Medister og rødkålssalat




Hvordan går det med julestemningen derude??
Jeg må nok indrømme,at jeg i år har skulle grave lidt for at finde den frem. Men kan det virkelig passe at der skal sne og dmi advarsler til, før den fiser ind?

For mig handler julen om at samle familie og venner om et hav af gode måltider.
Efter en weekend med julefrokoster, konfekt og brunkagebagning samt gode gængse julemiddage, er jeg nu (lidt træt..) og ikke mindst i det rette element til at gå på 3 dages juleferie i familiens skød.

Men i skal ikke snydes for en bette julet hverdags menu i 'carb-right's -jule- ånd :)
Personligt er jeg ikke god til de helt tunge, danske retter. Så foruden den sunde fornuft, så tillader jeg mig derfor at lave nogle lidt twistede versioner af det ellers gode klassiske.

Igår skulle der lige catches lidt up med et par nære veninder. Det indbød selvfølgelig til en bette julemiddag med medister og en bette rødkåls ting dertil. Easy-peasy delisch! :)

400 g. Medister (12% fedt)
800 g. Rødkål
165 ml. Light kokosmælk
30 g. Kokosmel
50 g. Mandler
70 g. Rosiner
20 g. Smør
2 mellemstore æbler



Start med at riste mandlerne på en tør pande til de har taget lidt farve.
Sæt så en pande over ved lav varme, smid smøret på og lad medisteren stille og roligt tage farve til der ikke er noget lysserødt at ane længere. det tager mellem 20 og 30 min.
Imens skære du hvad der svare til ca. ½ rødkålshoved ud i så tynde strimler som muligt. Kom dem over i en gryde med kokosmælken, lidt salt og peber. Lad rødkålen falde sammen og koge lidt ind. Du styre selv hvornår det er færdigt, udfra hvor meget bid der skal være i kålen.
Skær æblerne ud i små tern og sæt dem ind på bordet, så folk selv kan række til:)
Hak mandlerne og top så kålen af med dem samt kokosmel og rosiner.

Vi blev alle tre dejligt mætte, og så var der en god portion til madpakken idag os! Så udfra det må vi vurdere at retten nemt kan mætte 4 mennesker:)

Protein
19,25 g.
Kulhydrat
64,5 g.
Fedt
30,75 g.
Indhold i alt
590 kcal.

Og hey, ingen grund til at lade sig skræmme af en dejlig (næsten) fuldfed medister. Jeg valgte en med 12 pct. fedt for stadig at beholde lidt af julestemningen. Det svarede til 170 kcal. pr 100 g. Altså ikke noget skræmmende tal:)



RIGTIG GOD JUL HERFRA!

Watch out for the trommesyge :-D

1 kommentar: